Powered by Blogger.
Doa kerja kebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا
وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ من سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Thursday, December 16, 2010

Anak Pokok Zaitun

Gambar hiasan.

Rabu pagi. Persiapan dan percubaan baru
mengenai pembiayakan anak pokok zaitun di
Malaysia. Sempat sediakan 15 sampel.

Pokok Zaitun adalah antara tiga tumbuhan
utama untuk Kebun Eksotik Ogos 2011.

20 comments:

jamiri December 16, 2010 at 2:45 PM  

Salam Dr.Wahab,
Semoga dengan adanya pokok zaitun akan memeriahkan lagi suasana di Kebun Eksotik Dr.Wahab hendaknya nanti.

K'Eksotik48 December 16, 2010 at 7:53 PM  

W'salam Jamiri,
Terima kasih.
Dah besar pokok epal?

jamiri December 17, 2010 at 4:13 PM  

Pokok epalnya hanya ada 5 batang yang tumbuh dari 10 dan ketinggiannya pula baru 3 inchi.
Pokok kiwi yang dijaga menunjukkan peningkatan walaupun hanya 4 inchi tapi daunnya lebar dan besar...Ehmm...mungkin kene alihkan ke media yang lebih besar untuk kali yang tiga.

man December 20, 2010 at 1:41 PM  

assalamualaikum jamiri,

Pokok epal dari benih sendiri atau beli dari kedai. Boleh kongi pengalaman pembiakan dari mula biji benih dalam peti sejuk sehingga pindah ke media baru.

jamiri December 21, 2010 at 8:50 AM  

Kesilapan teknik...anak pokok epal yang hidup ada sembilan rupanya...tapi dua tidak berapa cergas (terkehel batangnya).

jamiri December 21, 2010 at 8:56 AM  

Wa'alaikumsalam en.man,
Pokok epal tu saya semai dari biji benih, setelah kita makan epal bijinya bolehlah kita jadikan benih.
Untuk mengetahui lebih lanjut dari langkah pertama hingga akhir bolehlah en.man mendaftar Kursus Asas Pembenihan Pokok2 Temperate dengan emailkan kepada universiti.maya@yahoo.com.

Bukan sekadar epal, segala pokok buah2 temperate boleh dipelajari.

man December 21, 2010 at 12:58 PM  

Assalamualaikum en jamiri,

Saya dah mengikuti kursus pembenihan pokok temperate dari Dr wahab. Cuma saya ingin tahu pengalaman en jamiri setelah benih tumbuh dalam peti sejuk, macam mana cara pemindahan dilakukan dan media apa yg digunakan untuk pot baru. Kita boleh berkongsi pengalaman bersama. mungkin ada penemuan baru atau apa saje untuk dikongsi antara pelajar-pelajar Dr Wahab.

Pengasas December 21, 2010 at 2:27 PM  

Salam Jamiri dan Man,
Saya tertarik dengan cadangan Man. Insya Allah saya akan reserve kawasan untuk peserta-peserta kursus.
Bila jadi kebun tu nanti ia akan jadi tempat pertemuan para peserta dan kawan-kawan semua. Saya tidak bercadang untuk komersial walaupun saya akan jual benih-benih pokok.
Mungkin kita boleh adakan meeting untuk merancang sesuatu. Kan begitu ...?
Terima kasih Man dan Jamiri.

Pengasas December 21, 2010 at 2:33 PM  

Salam kepada semua pengunjung,
Blog ini tak dapat diedit dan diupdated. Google kata password tak betul dan akaun tiada dalam senarai.
Berita mengenai perkembangan dan persiapan Kebun Eksotik dapat diikuti dalam blog Catatan Santai saya
http://abdulwahabarbain.blogspot.com/

Senyum Sibir December 20, 2011 at 2:47 PM  

Assalamualaikum. Saya Abd Halim dari Cawangan Florikultur, FAMA Pulau Pinang. Atas urusan tugas, saya diminta untuk mendapatkan anak pokok zaitun. Jadi di sini saya ingin bertanya samada penulis mempunyai bekalan anak pokok zaitun dan sekiranya ada serta sedia untuk dijual maka diharap penulis dapat menghubungi saya di talian 04-390 7222 atau email ke Abd_Halim@fama.gov.my atau penulis boleh meninggalkan sebarang nombor telefon atau email atau sebagainya bagi memudahkan saya untuk menghubungi penulis. Kerjasama dan maklumbalas dari Tuan saya ucapkan ribuan terima kasih. Assalamualaikum.

Haqimi al djazairiya April 26, 2012 at 10:35 PM  

aaslaamualaikum Dr wahab..
saya dari terengganu. telah berjaya menetaskan biji buah piasang kaki fuyu..sekarang anak pokok dah berumur hampir 5 bulan. anak pokok Gala apple hampir 2 bulam..dan nampaknya sihat...ada tips tambahan? Terima kasih

Haqimi al djazairiya April 26, 2012 at 10:37 PM  

lawatilah FB saya dan page: moi greentouch DAN all about fruit tree..mekkassieeeh!!!

zul,  April 7, 2013 at 11:26 AM  

asalamualaikum Profesor saya berminat dengan pokok esotik..seperti zaitun ,epal,plum pisang kaki....saya ada tanam pokok kurma nabi dan kurma tunisia Alhamdullilah tumbuh rasa-rasa dalam 30-40 tahun baru matang kot?

dimana nak dapatkan benih..boleh pos ke....sirsaqti@gmail.com

Anonymous,  August 18, 2014 at 3:26 PM  

Mcm mana sya boleh dptkan benih..0182600480

Unknown December 22, 2014 at 8:28 PM  

Assalamualaikum.. macam mana sy nak beli anak pokok zaitun?? kalo boleh dapatkan no telefon en.. ataupun boleh hubungi saya di 0173983287. Edi Azrul

missqisha January 13, 2015 at 8:33 PM  

as salam..saya ada tanam pokok epal..boleh sy tahu x dimana ade perkhidmatan untuk grafting pokok epal?terima kasih

Unknown May 30, 2015 at 9:48 AM  

Kepada yang mencari saya ada menjual anak pokok zaitun whatsapp 0132071229

zaminvest (0195938132)@0184693236 October 18, 2015 at 7:04 PM  

Sesiapa ada menjual benih pokok zaitun dan pokok tin whapsap di no 0195938132

Unknown December 3, 2015 at 1:44 PM  

Assalammualaikum..saya ingin mendapatkan anak pokok zaitun. Jika ada boleh whatsApp@email saya 013-3717672(whatsApp) jofendiridzwan@yahoo.com(email)

Bakhtiar,  March 14, 2017 at 10:51 PM  

Assalam , saya ingin mendapatkan benih pokok zaitun untuk ditanam di perkarangan rumah. Boleh berhubung melalui email: abubbamy@gmail.com

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP