Powered by Blogger.
Doa kerja kebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا
وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ من سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Friday, November 26, 2010

Pembuka selera, pengkuat tenaga batin

Peribahasa Arab mengatakan:
Jika semua isteri tahu khasiat jarjir untuk suami
maka ramailah yang menanamnya di bawah katil.

Dalam minggu ini dua kali saya menyemai ulam
jarjir. Dah dapat 51 rumpun. Insya Allah, saya akan
menyemai lagi beberapa rumpun. Tujuannya bukan
sekadar untuk dibuat ulam, tetapi juga untuk
diperbanyakkan benih.

Jarjir 1, Jarjir 2 dan Jarjir 3.

10 comments:

p3chandan November 26, 2010 at 10:20 PM  

Saya suka makan salad..orang pompuan tak leh mkn ke Prof?

K'Eksotik48 November 27, 2010 at 9:06 AM  

Salam P3Chandan,
Semua orang boleh makan ulam jarjis ini. Baik untuk kesihatan. Nak ke? Bila-bila datang amik ...

man December 8, 2010 at 5:11 PM  

Salam Prof,

Jarjis tu macam pokok sawi jer...

K'Eksotik48 December 8, 2010 at 5:53 PM  

W'salam Man,
Dalam beberapa perkara memang sama. Jarjis dimakan sebagai ulam mentah.
Rapuh.

Anonymous,  July 4, 2012 at 7:01 PM  

Saya pernah makan ulam jarjil masa umrah..mmg sedap..boleh dapat kat Malaysia?

Anonymous,  August 4, 2012 at 5:50 PM  

kat mana boleh dptkan benih salad jarjir nie

Anonymous,  August 11, 2012 at 2:03 PM  

Akum..boleh dapatkan anak benihnya?

Mummy & Papa haris June 10, 2013 at 12:16 PM  

Assalamualaikum..
teringin nak makan.. boleh bagi contact detail..?
jzkk

Anonymous,  September 2, 2013 at 9:59 AM  

Salam prof, dimana kebun ni saya ingin dptkan jarjil tu..hp saya 012-9783071 klu sudi smskan alamatnya,jzkk.

Anonymous,  November 26, 2013 at 11:00 AM  

Sy pun berminat kalau blh dpt sayur ni...ade benihnya? Kalau ade hubungi saya 0176824843

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP